
Potęga elementów Podręcznika Operacyjnego — Listy Kontrolne
Problem?
W zarządzaniu przedsiębiorstwem napotykamy na różne problemy, które można przyporządkować do jednej z trzech kategorii: problemy proste, skomplikowane lub złożone.
Dodatkowo w obecnych czasach, informacje stale się zmieniają i rozwijają, a umiejętności wymagają ciągłego doskonalenia. Ogrom informacji i ich złożoność przekraczają możliwości naszych umysłów, utrudniając skuteczne, bezpieczne i odpowiednie wykorzystanie wiedzy w praktyce. Posiadanie dużej ilości informacji może jednocześnie pomagać i stanowić wyzwanie.
Podręcznik Operacyjny
Ważne jest uporządkowanie wiedzy i doświadczenia firmy. Można to zrobić poprzez zebranie całego know-how w jeden przejrzysty dokument tzw. Podręcznik Operacyjny, który jest w stanie zapanować nad tą całą dezorganizacją informacyjną i z którego będzie mógł korzystać każdy pracownik.
Podręcznik Operacyjny to nic innego jak narzędzie, pozwalające na porządkowanie chaosu w firmie. Jest wykorzystywane w skutecznym zarządzaniu zespołem, przydzielaniu odpowiedzialności poszczególnym pracownikom oraz egzekwowaniu wykonania zadań. Dba o zachowanie ustalonych standardów w firmie. Jest również skutecznym narzędziem pozwalającym na wdrożenie i szkolenie nowego pracownika. To kopalnia informacji, z której wiedzę mogą czerpać wszyscy członkowie zespołu samodzielnie w każdej potrzebnej chwili, bez angażowania czasu innych pracowników. Jest również niezbędny do skalowania naszej firmy. Szczególnie, gdy chcemy to robić poprzez system franczyzowy.
Rozwiązanie
- Proste problemy można łatwo rozwiązać, najlepiej stosując Instrukcje i Listy Kontrolne. Ich sukces jest gwarantowany.
- Skomplikowane problemy nie mają jednego prostego rozwiązania i wymagają zaangażowania wielu specjalistów oraz koordynacji działań, ale można je ubrać w Procesy i Procedury.
- Złożone problemy są unikalne i trudne do przewidzenia, a wyniki ich rozwiązywania są niepewne, natomiast nie są z góry skazane na niepowodzenie. Można przydzielić naszym pracownikom odpowiedzialności poprzez Umowy Stanowiskowe, tak aby wiedzieli gdzie jest granica ich kompetencji i mogli swobodnie oraz skutecznie wykorzystać swoją wiedzę w celu rozwiązania niestandardowego problemu. Pomagają też spisane Studia Przypadków, które można wykorzystać do szkolenia pracowników jak i wdrażania ich na nowe stanowiska pracy.
Listy Kontrolne
Dziś chciałabym bliżej scharakteryzować Listy Kontrolne, które są prostymi dokumentami, łatwymi w użyciu. Opierają się głównie na powtarzalności pewnych działań i wyliczeniu kluczowych czynności. Check Listy gromadzą te czynności, które są niezbędne dla powodzenia realizacji danego procesu lub informacje, które zapobiegają najczęstszym błędom. Nie zawsze obejmują wszystkie czynności wykonywane podczas procesu, ale uwzględniają te, które mają kluczowe znaczenie. Lista Kontrolna precyzuje drobne, ale ważne kroki, które zapewniają poprawność działania.
UWAGA! Lista kontrolna to nie jest instrukcja obsługi, Listy kontrolne mówią nam „CO?” jest do zrobienia, zazwyczaj porządkują również kroki wg chronologii ich wykonywania. Natomiast „JAK?” coś zrobić dowiemy się z Procedur i Instrukcji.
Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj do darmowego e-booka, który znajdziesz na naszej stronie po zapisaniu się do newslettera.

Dlaczego Przedsiębiorca decyduje się na współpracę franczyzową i co daje franczyza?
To pytanie można również postawić inaczej: dlaczego Przedsiębiorca decyduje się zostać Franczyzobiorcą? Co sprawia, że wybiera prowadzenie biznesu pod znaną marką Franczyzodawcy, zamiast rozwijać działalność pod własnym szyldem? Jakie korzyści daje współpraca franczyzowa? Co w obecnych realiach biznesowych czyni ją […]

Jakie problemy rozwiązuje podręcznik operacyjny?
Podręcznik operacyjny jest niezbędnym narzędziem do zarządzania każdego rodzaju biznesem. Jego celem jest umożliwienie pracownikom i właścicielom firmy lepsze zrozumienie procesów zachodzących w danej organizacji. Dla firm skalujących się, podręcznik operacyjny może być szybkim sposobem na uporanie się ze skomplikowanymi […]

Franczyza: Najczęstsze błędy początkujących Franczyzodawców (i jak ich unikać)
Franczyza to model biznesowy, w którym współpraca Franczyzodawcy z Franczyzobiorcami może przynieść ogromne korzyści. Niemniej, jak każdy model biznesowy niesie za sobą ryzyko pomyłek. Szczególnie dla Przedsiębiorców, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w roli Franczyzodawców. Poniżej przedstawiam Ci 7 najczęstszych […]