Potęga elementów Podręcznika Operacyjnego — Listy Kontrolne

Potęga elementów Podręcznika Operacyjnego — Listy Kontrolne

Miniaturka Monika Frank
Monika Frank
21 lipca 2023
3 min.

Problem?

W zarządzaniu przedsiębiorstwem napotykamy na różne problemy, które można przyporządkować do jednej z trzech kategorii: problemy proste, skomplikowane lub złożone.

Dodatkowo w obecnych czasach, informacje stale się zmieniają i rozwijają, a umiejętności wymagają ciągłego doskonalenia. Ogrom informacji i ich złożoność przekraczają możliwości naszych umysłów, utrudniając skuteczne, bezpieczne i odpowiednie wykorzystanie wiedzy w praktyce. Posiadanie dużej ilości informacji może jednocześnie pomagać i stanowić wyzwanie.

Podręcznik Operacyjny

Ważne jest uporządkowanie wiedzy i doświadczenia firmy. Można to zrobić poprzez zebranie całego know-how w jeden przejrzysty dokument tzw. Podręcznik Operacyjny, który jest w stanie zapanować nad tą całą dezorganizacją informacyjną i z którego będzie mógł korzystać każdy pracownik.

Podręcznik Operacyjny to nic innego jak narzędzie, pozwalające na porządkowanie chaosu w firmie. Jest wykorzystywane w skutecznym zarządzaniu zespołem, przydzielaniu odpowiedzialności poszczególnym pracownikom oraz egzekwowaniu wykonania zadań. Dba o zachowanie ustalonych standardów w firmie. Jest również skutecznym narzędziem pozwalającym na wdrożenie i szkolenie nowego pracownika. To kopalnia informacji, z której wiedzę mogą czerpać wszyscy członkowie zespołu samodzielnie w każdej potrzebnej chwili, bez angażowania czasu innych pracowników. Jest również niezbędny do skalowania naszej firmy. Szczególnie, gdy chcemy to robić poprzez system franczyzowy.

Rozwiązanie

  • Proste problemy można łatwo rozwiązać, najlepiej stosując Instrukcje i Listy Kontrolne. Ich sukces jest gwarantowany.
  • Skomplikowane problemy nie mają jednego prostego rozwiązania i wymagają zaangażowania wielu specjalistów oraz koordynacji działań, ale można je ubrać w Procesy i Procedury.
  • Złożone problemy są unikalne i trudne do przewidzenia, a wyniki ich rozwiązywania są niepewne, natomiast nie są z góry skazane na niepowodzenie. Można przydzielić naszym pracownikom odpowiedzialności poprzez Umowy Stanowiskowe, tak aby wiedzieli gdzie jest granica ich kompetencji i mogli swobodnie oraz skutecznie wykorzystać swoją wiedzę w celu rozwiązania niestandardowego problemu. Pomagają też spisane Studia Przypadków, które można wykorzystać do szkolenia pracowników jak i wdrażania ich na nowe stanowiska pracy.

Listy Kontrolne

Dziś chciałabym bliżej scharakteryzować Listy Kontrolne, które są prostymi dokumentami, łatwymi w użyciu. Opierają się głównie na powtarzalności pewnych działań i wyliczeniu kluczowych czynności. Check Listy gromadzą te czynności, które są niezbędne dla powodzenia realizacji danego procesu lub informacje, które zapobiegają najczęstszym błędom. Nie zawsze obejmują wszystkie czynności wykonywane podczas procesu, ale uwzględniają te, które mają kluczowe znaczenie. Lista Kontrolna precyzuje drobne, ale ważne kroki, które zapewniają poprawność działania.

UWAGA! Lista kontrolna to nie jest instrukcja obsługi, Listy kontrolne mówią nam „CO?” jest do zrobienia, zazwyczaj porządkują również kroki wg chronologii ich wykonywania. Natomiast „JAK?” coś zrobić dowiemy się z Procedur i Instrukcji.

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj do darmowego e-booka, który znajdziesz na naszej stronie po zapisaniu się do newslettera.

Daria Frank

Specjalista ds. Procedur

Absolwentka Zarządzania i Inżynierii Produkcji ze specjalizacją zarządzanie procesami produkcyjnymi.

Skaluje biznesy poprzez zbieranie całej wiedzy firmy w jeden przejrzysty dokument – Podręcznik Operacyjny. Narzędzie do przekazywania wiedzy, zarządzania, egzekwowania zadań, wyznaczania odpowiedzialności i utrzymywania standardu w firmie. Zajmuje się również przeprowadzaniem szkoleń z tworzenia podręczników operacyjnych.

Daria Frank Specjalista ds. Procedur
Udostępnij
Podobne wpisy
Czy Twój koncept nadaje się na franczyzę?
Czy Twój koncept nadaje się na franczyzę?

Prowadzisz firmę, Twój pomysł na biznes jest dobry, przynosi Ci dochody, masz rewelacyjny produkt na który jest popyt, ale dla Ciebie to za mało – nie […]

Co to jest podręcznik operacyjny (określany również podręcznikiem systemów operacyjnych)?
Co to jest podręcznik operacyjny (określany również podręcznikiem systemów operacyjnych)?

Podręcznik operacyjny jest kluczowym narzędziem do zarządzania biznesem. Niezależnie od jego wielkości, czy specyfiki działania. Jego rola jest nie do przecenienia. To właśnie on gromadzi wszystkie […]

Czym różni się zdalny koordynator od wirtualnej asystentki?
Czym różni się zdalny koordynator od wirtualnej asystentki?

Jako właściciel firmy wiesz, że posiadanie odpowiedniego zespołu jest niezbędne do odniesienia sukcesu. Nie zawsze chce się, lub można sobie pozwolić na zatrudnienie pełnoetatowego pracownika. Rozwiązaniem […]