Franczyza: Najczęstsze błędy początkujących Franczyzodawców (i jak ich unikać)

Franczyza: Najczęstsze błędy początkujących Franczyzodawców (i jak ich unikać)

Miniaturka Monika Frank
Monika Frank
08 września 2025
9 min.

Franczyza to model biznesowy, w którym współpraca Franczyzodawcy z Franczyzobiorcami może przynieść ogromne korzyści. Niemniej, jak każdy model biznesowy niesie za sobą ryzyko pomyłek. Szczególnie dla Przedsiębiorców, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w roli Franczyzodawców. Poniżej przedstawiam Ci 7 najczęstszych błędów, których powinieneś unikać jako Franczyzodawca. Krótko je omawiam i zapoznam Cię z konsekwencjami błędów Franczyzodawców oraz podam wskazówki, jak się przed nimi uchronić. 

Nieprawidłowe określenie Opłat Franczyzowych

Typowe błędy Franczyzodawców

  • Bezpośrednie kopiowanie struktury opłat od konkurencji;
  • decyzja o wprowadzeniu niższych opłat, w celu przyciągnięcia Franczyzobiorców;
  • w temacie rodzaju i wysokości opłat poleganie wyłącznie na opinii Prawnika;
  • określanie opłaty na podstawie subiektywnych odczuć („liczba, która brzmi dobrze”).

Konsekwencje 

Nieodpowiednio zaprojektowane Opłaty Franczyzowe mogą prowadzić do poważnych strat finansowych dla Sieci Franczyzowej. To jeden z podstawowych i najczęściej popełnianych przez początkujących Franczyzodawców błędów.

Co on oznacza w praktyce? Omówię to na prostym przykładzie. Pomyłka o zaledwie 1% od obrotu w comiesięcznej Opłacie Franczyzowej, przy rocznej sprzedaży Oddziału Franczyzowego na poziomie 500 000 zł oznacza stratę (dla Franczyzodawcy) 5 000 zł rocznie na każdy Oddział. Przy Sieci Franczyzowej składającej się z 50 Oddziałów, w ciągu 5 lat straty mogą wynieść nawet 1 250 000 zł. Co więcej, wpływa to negatywnie na potencjalną wartość sprzedaży Sieci Franczyzowej w przyszłości.

Załóżmy, że Franczyzodawca wprowadza opłatę początkową niższą niż konkurencja, licząc na szybki rozwój sieci. Po roku sieć nie jest w stanie utrzymać się finansowo, ponieważ wprowadzona Opłata Franczyzowa nie pokrywa kosztów wsparcia. Franczyzobiorcy zaczynają narzekać na brak pomocy, a ich wyniki spadają. W efekcie, zamiast przyciągnąć nowych Kandydatów na Franczyzobiorców, System Franczyzowy zaczyna tracić stabilność.

Co zrobić, by tego uniknąć?

Opłaty Franczyzowe powinny być dobrane indywidualnie, do danego biznesu i optymalnie zaprojektowane. Powinny one zapewnić odpowiedni zwrot z inwestycji dla obu stron, czyli zarówno dla Franczyzobiorcy (inwestycja w Oddział Franczyzowy), jak i Franczyzodawcy (inwestycja w budowę Systemu Franczyzowego oraz inwestycja w otwarcie każdego z Oddziałów Franczyzowych).

Opłata Franczyzowa ma za zadanie również finansować wsparcie dla Franczyzobiorcy, co zwiększa jego szanse na sukces w Oddziale Franczyzowym – zwiększenie sprzedaży. To z kolei przekłada się na większy przychód generowany z Opłat Franczyzowych dla Centrali Franczyzodawcy. 

Niezdefiniowana Persona Kandydata na Franczyzobiorcę

Błąd

Brak sprecyzowanego profilu idealnego Kandydata na Franczyzobiorcę prowadzi do błędów lub nieskutecznej rekrutacji do Sieci Franczyzowej. 

Konsekwencje

Jeśli Franczyzodawca nie wie, jakie cechy powinien mieć jego Kandydat na Franczyzobiorcę, to sam utrudnia swoją pracę. Ryzykuje przyciągnięcie osób i wejście we współpracę z Przedsiębiorcami, którzy nie pasują do danego Systemu Franczyzowego. Może to skutkować niezadowoleniem i problemami w relacji biznesowej, a w dalszej konsekwencji utratą wiarygodności Sieci na rynku. 

Jak temu zapobiec?

Przede wszystkim powinieneś zdefiniować Personę Kandydata na Franczyzobiorcę. Określić profil jej kompetencji, poziom doświadczenia, cech osobowości, ale także jakimi zasobami (czas, pieniądze, aktywa, zespół Pracowników, itp.) powinna dysponować, aby móc zmaksymalizować swój sukces w Twojej Sieci Franczyzowej. Opisanie idealnej Persony Kandydata na Franczyzobiorcę pomoże Ci skupić się na odpowiednich Kandydatach i unikać problemów wynikających z niedopasowania.

Rekrutowanie Kandydatów niezgodnych z Personą Kandydata na Franczyzobiorcę

Błąd Franczyzodawcy

Akceptowanie i przyłączanie do Sieci Franczyzowej Przedsiębiorców, którzy nie pasują do profilu Twojego idealnego Kandydata na Franczyzobiorcę. Zamiast patrzeć na twarde dane, patrzysz na zasobność portfela. Wchodzenie we współpracę z wszystkimi chętnymi, którzy dysponują niezbędnymi środkami finansowymi to niestety częsty błąd Franczyzodawców. Jest najczęściej popełniany z powodu presji na szybki rozwój Sieci Franczyzowej. 

Konsekwencje 

Nieodpowiednio dopasowani Przedsiębiorcy do danej Sieci Franczyzowej mogą nie radzić sobie z prowadzeniem Oddziałów Franczyzowych. Wymagają oni dużo większego wsparcia i zaangażowania ze strony Centrali. Popełniają kosztowne błędy, przez co wpływają negatywnie na wizerunek Marki Franczyzodawcy i podważają zaufanie do niej.

Jak tego unikać:

Trzymaj się jasno zdefiniowanego profilu Kandydata na Franczyzobiorcę, nawet kosztem wolniejszego rozwoju Twojej Sieci Franczyzowej. Pamiętaj, że rozwój biznesu to maraton, nie sprint. Jeśli natomiast zdecydujesz się na dopuszczenie do Sieci Franczyzobiorcy, który nie będzie realizował Twoich założeń, to określ poziom ryzyka, jakie podejmujesz i bądź świadomy konsekwencji tej decyzji. 

Ludzki błąd Franczyzodawcy: Zaniedbanie budowania relacji z Franczyzobiorcami

Błąd

Traktowanie relacji franczyzowych jedynie jako transakcji biznesowej. Podczas, gdy jest ona również relacją międzyludzką. Z tego powodu powinna opierać się wsparciu i zaufaniu. Zgodną z kulturą organizacji danej Sieci Franczyzowej, ale i z ogólnie przyjętymi normami współżycia społecznego.

Konsekwencje błędu Franczyzodawcy

Brak budowania długotrwałych relacji i zaangażowania Franczyzodawcy może prowadzić do osłabienia współpracy i sukcesu poszczególnych Oddziałów Franczyzowych. Powoduje również zmniejszenie motywacji Franczyzobiorcy do przedłużania udziału w danym Systemie Franczyzowym po wygaśnięciu okresu Umowy Franczyzowej. Tym samym tracisz obecnych partnerów i wracasz do punktu wyjścia – ponownej rekrutacji.

Co zrobić, by tego uniknąć?

Zaplanuj regularne spotkania ze swoimi Franczyzobiorcami. Zarówno indywidualny mentoring, jak i zorganizowane zjazdów i szkolenia dla wszystkich członków Sieci Franczyzowej: Franczyzobiorców, jak i ich Pracowników. Tego typu działania są kluczowe dla budowania dobrych i trwałych relacji oraz wymiany doświadczeń w Sieci Franczyzowej. Pamiętaj – szczęśliwy pracownik, to wydajny pracownik.

Brak śledzenia trendów, czyli błąd pewności siebie Franczyzobiorcy

Błąd

Błędy Franczyzodawców wynikają również ze zbytniej pewności siebie konkretnej osoby. Skoro coś działało przez pewien czas, to niektórzy mylnie zakładają, że tak będzie zawsze. Tymczasem brak dostosowywania oferty i działań do zmieniających się w branży trendów jest często początkiem końca biznesu. Używając słowa „branża”, mam na myśli zarówno branżę, w której działa dany koncept franczyzowy, czyli zakres produktu lub usługi skierowanej do Klienta marki, jak również w branży franczyzy, czyli zmieniających się realiów współpracy franczyzowej. 

Konsekwencje

Franczyzodawca ryzykuje utratę konkurencyjności swojej sieci, zarówno z perspektywy Klienta marki, jak i potencjalnych Kandydatów na Franczyzobiorców. 

Co zrobić, by tego uniknąć?

Jako Franczyzodawca powinieneś być na bieżąco z trendami i dostosowywać ofertę do zmian na rynku. Zarówno tę skierowaną do Klienta, jak i do Kandydata na Franczyzobiorcę. Monitorowanie trendów w branży i bieżące dostosowywanie do nich Systemu Franczyzowego to podstawa zdrowego rozwoju. Ważne jest również sprawne przekazywanie zmian do Oddziałów Franczyzowych. Pamiętaj, by zaangażować również w śledzenie trendów na rynku lokalnym swoich aktualnych Franczyzobiorców. Nikt lepiej od Franczyzobiorcy nie zaobserwuje zmian na ich własnym poletku i w zakresie potrzeb Klientów.

Błędy Franczyzodawców: słaba rozpoznawalność Marki

Błąd

Brak długofalowej strategii budowania świadomości Marki w docelowej grupie odbiorców usługi, czyli wśród potencjalnych Klientów. 

Konsekwencje

Słaba rozpoznawalność w pierwszej kolejności przekłada się na zmniejszoną ilość Klientów, co powoduje niezadowolenie obecnych Franczyzobiorców, a w konsekwencji ich odejście. Długofalowo problem jest jeszcze poważniejszy, bowiem zaczynają się trudności z pozyskaniem nowych Franczyzobiorców do współpracy. 

Jak temu zapobiec?

Pamiętaj, aby odświeżać strategię Marki i aktualizować strategie marketingowe. Inwestowanie w działania marketingowe i PR powinno być dla Ciebie czymś tak naturalnym, jak podpisywanie umów. Do błędów Franczyzodawców zalicza się brak dbałości o aktualizacje brandingu i materiały promocyjne. A konsekwentnie budowany pozytywny wizerunek Twojej Marki, to podstawa sukcesu.

Brak aktualizacji treści Podręcznika Operacyjnego

Błąd

Brak dbałości o to, aby treść Podręcznika Operacyjnego była zawsze aktualna. Podręcznik Operacyjny zbiera pełen know-how związany z prowadzeniem Oddziału Franczyzowego. Procesy, procedury i instrukcje, a także pozostała dokumentacja, mają na celu wsparcie Franczyzobiorcy i jego Pracowników w codziennych działaniach związanych z prowadzeniem Oddziału i obsługą Klienta. Wraz z rozwojem Marki, technologii i zmieniającymi się realiami biznesowymi pewne procesy i procedury mogą się zdezaktualizować. 

Błędy Franczyzodawcy – konsekwencje

Franczyzobiorcy mogą mieć trudności w prowadzeniu biznesu w zmieniających się realiach i przy wykorzystaniu nowych technologii. Efektem tego jest potrzeba częstszego wspierania ich przez Franczyzodawcę. W dłuższej perspektywie czasu może to doprowadzić do spadku przychodów Oddziału Franczyzowego na skutek nieefektywnej pracy. 

Jak temu zapobiec?

Zadbaj o to, aby regularnie aktualizować Podręcznik Operacyjny dla Franczyzobiorców. Nie zapominaj o tym, by poinformować ich o wprowadzonych zmianach. Jeśli zmiany są znaczące, to zorganizuj szkolenia z nowego zakresu wiedzy dla Franczyzobiorców i Pracowników Franczyzobiorcy. W przeciwnym razie narazisz się na niepotrzebne straty: wizerunkowe i finansowe.

Błędy Franczyzodawców – podsumowanie

Franczyza to model biznesowy, który może przynieść ogromne korzyści zarówno Franczyzodawcy, jak i Franczyzobiorcom. Niemniej jednak początkujący Franczyzodawcy często popełniają błędy, które mogą negatywnie wpłynąć na rozwój ich Sieci Franczyzowej. W artykule omówiłam siedem najczęstszych błędów, których należy unikać, by móc w pełni rozwinąć potencjał swojego biznesu.

Dokładne określenie struktury opłat, persony kandydata, dbałość o relacje oraz dostosowywanie się do zmieniającego się rynku, pozwalają zbudować trwały i dochodowy System Franczyzowy. Pamiętaj, że franczyza to nie tylko biznes – to także relacja międzyludzka, która wymaga pełnego zaangażowania obu stron.

Fot. pixabay.com/StartupStockPhotos

Podobne wpisy
Czym różni się zdalny koordynator od wirtualnej asystentki?
Czym różni się zdalny koordynator od wirtualnej asystentki?

Jako właściciel firmy wiesz, że posiadanie odpowiedniego zespołu jest niezbędne do odniesienia sukcesu. Nie zawsze chce się, lub można sobie pozwolić na zatrudnienie pełnoetatowego pracownika. Rozwiązaniem mogą być osoby, które chętnie pomogą w Twoich działaniach, w sposób zdalny – wirtualne […]

Co zrobić, żeby zostać Franczyzodawcą? Poradnik w 5 krokach
Co zrobić, żeby zostać Franczyzodawcą? Poradnik w 5 krokach

Franczyza to jedna z najskuteczniejszych metod skalowania biznesu. Pozwala szybko rozwijać markę, budować rozpoznawalność oraz zdobywać nowych Klientów przy wsparciu Franczyzobiorców. Jednak zanim podejmiesz decyzję o stworzeniu własnej Sieci Franczyzowej i zostaniu Franczyzodawcą, warto żebyś dokładnie przeanalizował potencjał Twojego konceptu, […]

Jakie pytania zadać przyszłemu Franczyzodawcy? Kompletny poradnik dla Franczyzobiorców
Jakie pytania zadać przyszłemu Franczyzodawcy? Kompletny poradnik dla Franczyzobiorców

Planujesz otwarcie własnego biznesu w modelu franczyzy i szukasz najlepszej Oferty Franczyzowej? Chcesz poznać wszystkie szczegóły przed podjęciem decyzji i zminimalizować ryzyko inwestycyjne? Ten poradnik pomoże Ci przygotować listę kluczowych pytań do Franczyzodawcy, które pozwolą ocenić stabilność sieci, koszty inwestycji […]

Przegląd prywatności
To Be Frank

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.